Kitap Okumak Gerek : Şimşek - Peyami Safa

Bilmiyorum sizin için durumlar nasıl ama, benim ölmeden yapılacaklar listem var, hem de uzunca bir liste :) Bu listenin en uygulanabilir maddelerinden bir tanesi de "sevdiğim bir yazarın tüm kitaplarını okumalıyım" şeklinde, gördükçe beni mutlu eden ve heveslendiren bir madde :) 

Peyami Safa bu maddeyi yazarken aklıma gelen ilk isimdi. Çok küçük yaşlardan beri, kitaplarını ikişer üçer defa okuduğum, kalemine hayran olduğum bir yazar. Aynı kitabı her okuduğumda, farklı bir tat aldığım, doyumsuz bir kalem. Konudan ziyade üslup ile sarsar sevenlerini.  


Şimşek, yazarın okuduğum son romanı. Aile hayatı içerisinde yaşanan dramatik durumları ele alıyor. Kadın karakterlerin üzerine biraz fazla nefret tohumu ekse de, erkek karakterlerin zayıflıklarını ele alış biçimiyle kadın-erkek ayrımcılığı yapmadan, insanoğlu zayıftır, nefsine çabuk yenilir, hastalık, ölüm kadın için de erkek için de yıkıcıdır, çıkarımını yapmanızı sağlıyor. Aslında kötülük denilen bir şey var ise bu kadına ya da erkeğe değil insana özgüdür cümlesini, romanın tamamında içten içe hazmetmenizi sağlıyor.


Tereddütler, vicdan azabı ve bu azaba teslim olmakla, reddetmek arasındaki ince çizgiyi, karakterlerin tahlilini yapar gibi değilde, karakterlerin bu duygularını bizzat kendiniz yaşar gibi okumanızı sağlıyor yazar. Birkaç defa aynı durumda ben olsam ne yapardım demeden edemedim doğrusu :)

Ötüken Yayınları aracılığıyla okuma fırsatı bulduğum kitap 320 sayfa, 6 sayfalık "Kelimeler" başlığı adı altında yazarın roman içerisinde kullandığı Osmanlıca- Farsça kelimelerin anlamları yazmakta. 

Karakterlere kısaca, tat kaçırmadan değinecek olursam, Pervin, Müfid ve Sacid, romanın ana karakterleri. Müfid ve Sacid dayı-yeğen olmakla birlikte, hem fiziken hem de ruhen birbiri ile tamamen farklı zıt kutuplarda dolanan iki insan sureti. Pervin ise kendi iç dünyasında düşündüğü, eyleme geçirdiği, reddettiği ve teslim olduğu duygu karmaşaları ile birkaç karakteri bir arada barındıran, yazarın elinden kurtulmak için ne kadar çaba sarf etse de, sonunda teslim olan, kızamadığım, sevemediğim bir karakter. 

Kitabın benim için yıldızı Ali'dir. Yazar kendi bilgeliğini belki de Ali'nin diliyle okuyucusuna aktarma yolu seçerek adeta, "ben işte böyle bir yazarım, size basit görülebilecek bir konuyu, ilahi adalet denilebilecek bir sonla sunarım. Siz okurken karakterlere kızarsınız, karakterleri seversiniz ama atladığınız bir gerçek, hakikat varsa orada da sizi yalnız bırakmam" edasıyla Ali suretiyle karşımıza çıkıyor. Tabi bu tamamen benim yorumum :) 

Ali tesellilerin en güzelini Müfid'e sunarken, ben altı çizilecek kitap cümlelerime bir yenisini eklemenin mutluluğuyla yazıma son veriyorum. Ali'nin ağzından, Peyami Safa'nın kaleminden : 


Hiç bir şeye ebedi bağlanma. Her şey senden kopacaktır. Neye maliksin? Hiç..Neye malik olacaksın? Hiç.. Bununla beraber, her şey senindir. Her şey insanındır... Şimşek-Peyami Safa..

Sevgilerimle..





Yorumlar

  1. Oğlan dayıya benzerdi halbuki ben de ona takıldım :) Hiç Peyami Safa okudum mu diye düşünüyorum, hatırlayamadım. Belki bir fırsat olur, ben de okurum bu kitabı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman ilk buluşmamızda getiriyorum yanımda :) Peyami Safa bu, doğru bildiklerimizi sorgulatan bir yazar :)) Ama senin bu noktayı süzmen hoş oldu, ne dikkatlisin yahu :)

      Sil
  2. Oncelikle uzun bir aradan sonra hoş geldiniz. .
    Liste yapma işi güzelmiş. sevdiğin bir yazarın bütün kitaplarını okumak. . Bunu bende yapmalıyım. :)
    Peyami Safa çok eskilerde okumuştum bir kitabını. Çok etkileyici geldigini hatırlıyorum. Hangi kitap ti hatırlamıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim en vefalı arkadaşlarımdan biri olduğunuzu buradan da yazayım herkes görsün :) Hoş bulduk :)) Listeyi kesinlikle size tavsiye ederim. Her üzerini çizdiğim maddeye karşılık yeni bir madde ekleme adeti edindim, hayal etmeyi, ümit etmeyi teşvik ediyor :) Umarım en kısa zamanda yeniden bir kitabı ile tanışırsınız yazarın. Benim sevdiğim usta kalemlerdendir. Kelime oyunlarını sever, ben de onun kelime oyunlarını severim :)

      Sil
  3. dokuzuncu hariciye koğuşunu okumuştum :) dediğin gibi kitap okumak aşktır =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel bir kitaptır Dokuzuncu Hariciye Koğuşu :) Sevgilerimle kitap dostu arkadaşım, senin de kitabını okuruz inşallah :)

      Sil
  4. Kitabın sonlarına doğru tıkandım... Ayakta durmaya mecali olmayan adamın göz göre göre o büyük cinayetleri işlemesi hoşuma gitmedi... Yazı dili ve okumak için elbette çok güzel...

    YanıtlaSil
  5. Merhabalar,

    Peyami Safa‘nın kaleme aldığı romanları içinde en fazla beğendiğini ifade ettiği, anlatım tekniği ve olay örgüsü bakımından bütün eleştirmenlerce Türk edebiyatının en ciddi psikolojik romanı olarak kabul edilen “Matmazel Noraliya’nın Koltuğu” kitabından en çok beğendiğim 17 alıntıyı sizinle de paylaşmak istedim: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/peyami-safa-matmazel-noraliyanin-koltugu-romanindan-hafizama-kazinan-17-alinti/

    Güzel okumalar dilerim,
    edebiyatla ve sağlıcakla kalın.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kitap Okumak Gerek - Şimşek

Kitap Okumak Gerek - Kızlar ve Yıldızlar